torsdag 15 januari 2009

Hjälp – slangen fryser

Cocktail-party med tilltugg skrev vi visst i inbjudan – det kan låta litet tunt – men oroa er inte. Ingen ska behöva gå hem hungrig. Det går inte att dansa på tom mage.Vi rekommenderar alltså inte att ni förfestar på McDonalds.

”Snål-Jansson” har redan tentaklerna ute. Var kan vi hitta billig mat?
Aha – ett erbjudande på Coop. Jag gick förbi en skylt och såg billig (och god förhoppningsvis) slang. Köpte sju burkar, inalles 280 slangar.
Kom hem.
Upptäckte att jag köpt kylkonserv.
Hjälp – var förvarar man sju jätteburkar?
Har ni någon gång försökt att få in 280 korvar i kylskåpet?
Det gick inte.
En titt på termometern. Den visade tre plusgrader första dagen.
Allt lugnt. Korven parkerades på altanen.
Gick på Solvalla igår kväll, som vanligt.
Kollade temperaturen. Plötsligt skrek den elektroniska skylten – minus två grader.
Jag kastade mig på telefonen.
- Älskling. Ta in slangen. Den fryser!
Kom hem några timmar senare och hittade burkarna innanför altandörren.
Förvaras mellan noll och åtta grader stod på burkarna.
Innetemperaturen var 22-23 grader.
Nu var goda råd dyra!
På altanen stod en stor låda med alla dynor till utemöblerna.
Slängde ut hälften av dynorna och funderade…
Först ned med burkarna i två väskor.
Slangarna kanske kan värma varandra, tänkte jag.
Gjorde en fin säng med varma täcken och stoppade ner slangarna i den goa värmen.
Allt var frid och fröjd.
Men det blir körigt framöver.
Första pussa Fanny och Kajsa god natt.
Sedan hunden, Lotta och sist slangarna. Alla måste ha det skönt hela natten.
Stoppade ner termometern i lådan när jag vaknade. Allt under kontroll. Slangen sov sött i perfekta fyra plusgrader.
Men vad händer om det blir tio minusgrader?
Nån som har några goda råd?

Jakten går vidare. Vi ska försöka hitta mer och annan mat också…

Fortsättning följer…

2 kommentarer:

  1. Lite torkad brasiliansk oxfilé kanske?

    SvaraRadera
  2. Jag har sett dem...slangarna alltså, och nu stod burkarna i kylskåpet. Det är fina märkesslangar så jag ser fram emot tilltugget. Ska bli gott med en vurre mellan danspassen.
    Tack för senast!

    SvaraRadera